I tohle muze jezdit na LPG
Jak jsme prihlasovali individualni prestavbu LPG
Do sveho ctyrtaktniho Wartburga jsem si chtel poridit LPG ... to jsem ovsem netusil, jaky problem to
bude v tomto state. Kdybych jen tusil, co to bude nervu, casu a penez, postavil bych LPG centralu,
koupil elektromobil bez baterek a s zadnymi uredniky bych se nebavil.
Nejdrive mi lidi na netu tvrdili, ze pro prestavbu na LPG je nutny souhlas vyrobce. Pak se nasel clovek,
ktery psal, ze to zvladne i bez souhlasu a ze to nebude muset na zadnou technickou. Kdyz jsem dostal vuz
(koupeny jako vrak) do stavu, kdyz uz nepusobil uplne silenym dojmem (tedy - porad vypadal, jako vrak,
ale uz nemel diry v podlaze, 4mm tluste brzdove kotouce a jine prisernosti) a snazil se ho kontaktovat,
neozval se.
Na netu jsem nasel firmu TC101, coz jsou skutecni profesionalove. Vozu se nezalekli, s technickymi
zalezitostmi se vyrovnali, souhlas vyrobce je pry nesmysl, jen byl problem s tim, ze vuz musi projit
prestavbovou technockou. A take si mam podat zadost o povoleni prestavby na dopravnim inspektoratu.
Takze nasledovaly dalsi dva weekendy brouseni, kytovani a natirani, aby nebyly
diry ani v nenosnych, nepodlahovych a nepodstatnych castech karoserie.
Na inspektoratu mi rekli, ze v Praze se nezada, ale rovnou povoluje.
Prestavba sice probihala o neco dele, nez bylo puvodne planovano, ale vzhledem k atypicnosti vozu jsem
s tim pocital a naopak me prijemne prekvapilo, ze byla uspesna. Technicka byla uspesna az napodruhe, nebot
v aute nebyl zapsan spravny motor. Tedy vlastne byl, ale az na strane 8 a ne na strane 1. Presvedcit
lidi na inspektoratu, ze kdyz byl nekdy v roce 1995 zapsan jiny motor na stranu 8 velkeho tecnicaku, tak
ma logicky byt i na strane 1 bylo na hodne dlouho.
Nejdriv prisli s tim, ze mam zajet na technickou nechat si potvrdit, ze tam ten motor je. Problem je,
ze typ motoru neni vyznacen na bloku, takze jsem opravnene ocekaval, ze mi nic nenapisi, protoze to
nebudou mit jak poznat (Trabant 1.1, Wartburg 1.3, VW 1.1, 1.3, 1.6 a Felicia 1.6 a asi i hodne dalsich
motoru z produkce VW maji identicke bloky). Zminil jsem to a souhlasili, ze mi to asi nenapisi. Ze mam
tedy pozadat o vyjadreni vyrobce. Drobnym problemem je tentokrat, ze vyrobce neexistuje tusim od roku 1991.
Tak autorizovany servis. Kde by se vzal, neexistuje-li vyrobce. Tak aspon servis, ktery bude mit na
razitku, ze dela Wartburgy. To uz bylo realne, servisakovi jsem zavolal a papir s vyjadrenim dostal prisliben.
Mezitim prisli na to, ze nekde maji jakesi vyjadreni k temto motorum (netusim, zda-li mysleli obecne VW,
nebo jen Wartburgy a Trabanty) a ze typ motoru je soucasti cisla motoru. A zapsali mi tam typ "820" uff.
Nicmene toto vse i s prestavbou byla kratsi cast akce ... prihlaseni trvalo dele (obavam se, ze nejen kalendarne, ale
i na clovekohodiny).
Nejdrive jsem vzal papiry a sel opet na mistni inspektorat. Tam se mi povedlo zaplatit 50kc ... a zjistit,
ze tam individualni prestavby nedelaji, ze pry jen v Jungmannove ulici - tj. uplne v centru, kam se
neda poradne dojet a kde se neda poradne zaparkovat. Umistit tam evidenci vozidel dava to asi takovy
smysl, jako detska knihovna na dalnicnim parkovisti.
Vyrazil jsem tedy do Jungmanky, vzal s sebou vsechny papiry a doufal, ze to bude v pohode. Samozrejme
nebylo, protoze urednici si vymysleli, ze chteji prilohu k technicaku. Volam do firmy a tam rikaji, ze
se nic takoveho uz asi 5 let nedela.
Urednici tvdi, ze to chteji, firma, ze se to nedela. Nakonec jsem predal telefon urednikovi, at vysvetli,
co vlastne chce nekomu, kdo vi, o cem se mluvi. Firma slibila, ze to zkusi sehnat a ze uz tedy vedi, co ze to
chteji. Jeste jsem se zeptal, zda-li papiry, co mam plus ta priloha staci - pry ano.
S nabytou prilohou jdu opet na inspektorat a uz si pripadam, jako kreten. A pak si pripadam jeste vic, kdyz
se dozvidam, ze chteji jinou. Nutim urednika, aby mi ukazal presne jakou, coz se asi po pul hodine hledani
dari na webu ministerstva. O.K., tak ja to vyjedu na tiskarne a hodim jim to. To neee, to nejde, to musi byt
na tiskopisu, bla bla bla. Kde ho koupim? To nemuzete, to muze jenom technicka. K posrani tenhle stat.
Volam firme - tyhle papiry uz davno nejsou k sehnani, ale pokusi se obtelefonovat co se da a nekde to vyhrabat.
Vzhledem k tomu, ze uz se 5 let nepouzivaji, tak nejdou koupit a nikdo je nema ...
Vzpominam na hlavu 22 a zacinam litovat, ze jsem se v touze za LPG vydal zcela legalni cestou misto cesty,
o ktere nelze rici, ze by byla nelegani. Proc musim zit v takovem Absurdistanu?
Papir nakonec sehnali a nechali vyplnit. Opet jdu na urad. Pan urednik prichazi s nejakou novou vocasovinou.
Rikam mu, ze minule rikal, ze papiry, co mam plus priloha staci, tak jaktoze to najednou nestaci? Dlouze to
s nekym konzultuje a nakonec vypisuje nejake dalsi papiry a posila me za nejakou konkretni pani dolu k prepazkam.
Tam samozrejme funguji vyvolavaci cisla a pote, co nachazim na paty pokus spravne prepazky (neb me z ostatnich
nejsou schopni poslat spravnym smerem a nic neni poradne popsane) zjistuji, ze tam ta pani ani neni.
Kdyz se na me asi za hodinu dostane rada, pani samozrejme nevi co s tim. Snazim se ji pomoci, pak jeste asi dve
kolegyne ... nakonec to davame dohromady. Na papire je napsano: "TK:" a za tim dnesni datum. pani prostrihava
nalepku z STK tak, ze konci dnes a chce mi ji nalepit na SPZ. Branim se, ze mi bylo receno, ze mi da technickou
na 2 roky a ne na jeden den. "Ale to tady neni." dostava me pani. Asi uz se z toho poseru. Premyslim, jestli
je lepsi emigrovat, nebo vymlatit urad lesenarskou trubkou a emigrovat az pak. Nakonec nutim pani k tomu, aby
onomu urednikovi zavolala a zeptala se, jak to myslel, kdyz jeji mozecek neni schopen obsahnout fakt, ze je
zhovadilost dat technickou na jeden den autu, ktere pred nedavnem prodelalo technickou kontrolu.
Urednik tam samozrejme neni ... takze cekam dalsi hodinu, nez se mu podari dovolat kvuli naprosto nesmyslnemu
dotazu, ktery by dokazalo zodpovedet i dite z materske skolky.
Nakonec dostavam vynadano, ze jsem SPZ neumyl (stejne by se zaprasila cestou na urad), rikam, ze si to tam nalepim
sam, strhavam puvodni znamku nozem, cistim to mikinou, platim tisicovku poplatku a konecne mam - po trech mesicich
- v aute LPG legalne.
Cela akce mela jeste po roce a pul dohru.
Zastavili me policajti s dotazem, jak casto me stavi jejich kolegove kvuli technicke. Nechapave se ptam co tim jako
mysli a cozvedel jsem se, ze v policejni databazi jsem zapsan, ze technickou nemam! Ta retardovana pica to nezvladla
ani zapsat do databaze! Nicmene kdyz se pak dotazali nekde jinde, tak uz se dozvedeli, ze ji mam.
Nez jsem sel na novou technickou, ptal jsem se jesta asi 2x ruznych policajtu, co me staveli a vsichni mi to potvrdili.
Pak uz jsem jen rikal, ze v jejich bezne databazi to neni, vim o tom a ze se maji rovnou kouknout do te druhe.
Kdyby v tomhle state meli urednici hmotnou zodpovednost za veci, ktere zmrvi, vetsina z nich by skoncila v kartonove
krabici pod mostem - kam ostatne take patri.