Backelitische Motor Werke
Na idnes pisi:
Desetitisice turistu uvizly v hotelech a kempech, protoze nesehnaly do aut benzin, aby mohly odjet domu nebo do jinych destinaci.
Zajimave ... a co tak navstivit drogerii? Ethanol zvladaji temer vsechny dnesni motory. Bylo by to o kousek drazsi, ale opustili by Recko a dostali se kam potrebuji. V nejhorsim to sezere nejakou hadicku v benzinovem okruhu, tak se tam da jina, to i ve stavkujicim Recku kopit pujde.
Nakonec slysel jsem o wartburgu, ktery najezdil desetitisice kilometru ta xylen, trabantu na redidlo, pry to jede i na naftu s toluenem. Smes 30% nafty a 70% benzinu jsem sam v trabantu vyzkousel, kamarad zase dojel s zigulem poslednich par kilometru k benzince na cisty toluen.
Redidla jsou nizkovrouci nizkooktanove benziny, po smichani s ethanolem (oktanove cislo 140) by to mohlo jet rozumne. Nakonec casu na experimentovani je zjevne dost.
V pripade nedostatku oktanu staci driv podrazovat a neslapat plyn az na podlahu. Nizsi tlaky ve spalovacim prostoru oddali detonacni horeni ...
S trochou snahy by se dalo i vyjet z mesta, nasadit konstantni rychlost, vypnout ventilem palivo (vypinacem palivove cerpadlo) a zacit poustet do sani hadici propanbutan. Jak si myslite, ze funguji auta na LPG? Jenom je nutne, aby spolujezdec ovladal kohout na bombe, poustel tam jen o kousek vic, nez na co uz to jede a hlavne to vypnul hned, jak ridic sunda nohu z plynu, nebo dokonce chcipne motor. Na pohodlnou jizdu to neni, ale nocni presun na opusteni zeme po vicemene prazdnych silnicich si predstavit umim.
Pro frajery je tu varianta navstevy nejblizsiho vrakoviste, ziskani LPG podtlakoveho regulatoru, jedna dira za klapku, zahradni hadici, svorkami a izolackou pripojit na vodni okruh (i kdyz v tech teplotach, co ted panuji v Recku to asi bude zcela zbytecne), pripojit bombu a hura pryc. Snad jedinou nevyhodu tohle ma - pojede to jak normani auto a pak uz se autorovi opravdu nebude chtit utracet desetitisice za legalni prestavbu na LPG :-).
Samozrejme je vzdy dobre znat sve auto, vedet co kde je ... a take neni od veci provozovat starsi a odolnejsi techniku.