Chulhu vysvetluje, jak rozdelit odber spotrebicu v case


Hlavni clanek - obecne o novych tarifech nove_tarify_elektriny.html.

Proc rozdelit odber v case?


Pokud nemate trifazove spotrebice, tak zadny z vasich spotrebicu pravdepodobne nema vetsi odber, nez 3680 W (16 A * 230 V = 3680 W). Existuji i jednofazove zasuvky na vetsi proudy, nez je 16 A, ale pokud nemate svarecku, tak jste o ni mozna ani neslyseli a to, ze svarecku mate nezarucuje, ze jste ji v zivote videli.

Takze pokud si nechate jistic 1x16A a zajistite, ze nikdy nepobezi zadne dva spotrebice najednou, tak vam jistic urcite staci. To je samozrejme trosku extremni pripad, protoze nabijecky na telefony, LED svetla, zdroje notebooku a pododobne male spotrebice berou par wattu az desitek wattu. Je samozrejme nutne spocitat odbery ve wattech a zkontrolovat, ze se vejdete pod zminenych 3680 W.

Jak na to?

Neco zvladnete rucne. Ale je tu i prostor pro rozdeleni odberu aniz byste museli stavet nejaka zarizeni a hlidat kazdy spotrebic rucne. Vezmete si treba pracku (mycku, domaci pekarnu) - na trhu je pomerne dost modelu, ktere lze spustit s odlozenym startem. Proc byste nemohli odejit do prace, o hodinu pozdeji dat mit nadobi a o ctyri hodiny pozdeji prat pradlo? Podle http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?t=2883&p=50981#p50963 by melo dokonce stacit zapnout pracku jen ctvrt hodiny po mycce (vse bude zalezet na konkretnim modelu obou vyrobku a na tom jak dlouho topi).

Nektere spotrebice muzete pripojit na casovac, je ho koupil za 99kc v OBI. Jenom bacha na to, ze ten pristroj neni dokonaly - asi po roce pouzivani zustal jednou zapnuty naporad, takze na nej pripojujte spotrebice, ktere se s trvalym zapnutim vyrovnaji (ne, bojler s nefunkcnim termostatem neni vhodny spotrebic). Je samozrejme hloupe, ze uz mate spotrebice nakoupene a ted se meni pravidla a jeste hloupejsi je, ze hodne spotrebicu dneska nelze nastavit, odpojit od napajeni a pak jenom pripojit.

A co ten elektromobil?

Pani Vitaskova strasi, ze si nemate menit jistic, protoze si urcite za par let koupite elektromobil. Tak se na to podivejme.

Nove auto stoji priserne prachy a nikdy bych si ho nekoupil, pokud bych mel moznost koupit si ojete. Prumerna cena meho auta byla jeste pred rokem nizsi, nez prumerna cena nove mycky na nadobi. Jenomze elektromobilu moc neni a tudiz neni ani moc tech ojetych.

Pokud se rozhodnete koupit novy elektromobil, zaplatite jako za nove auto a k tomu jeste 200 az 600 tisic za baterky (nemluvime o sportacich, jako je Tesla). Muzete si samozrejme koupit nejaky starsi bez baterek a dat do nej baterky za 200 - 600 tisic. Baterky muzou zlevnit, ale vyrabeji se v Cine a zatim je na ne spis clo, DPH a podobne legrace, nez sleva. Ale i kdyby zlevnily na pulku, stale za lithiove baterky pro dojezd cca 100 km date okolo 100 tisic (200 tisic dnes - plati pro Skodu Eltra) plus battery management a nova nabijecka (dost mozna na miru).

Proc lithiove baterky? Nestacily by levnejsi olovene? Me ano, ale hadam, ze vetsina z vas asi nebude uplne nadsena z akcelerace. Pokud si myslite, ze ano, kouknete se sem: http://dfens-cz.com/podle-zakona-zdrzuji-ale-radary-me-uz-nezajimaji-skoda-eltra/. Pak existuji i NiCd akumulatory, ale pokud vim, tak jejich cena a hmotnost jsou takove, ze vsichni prestavuji Peugeoty 106 na lithiove.

Pocitejme tedy, ze mate automobil za cca 300 tisic (vrak + oprava + papiry + baterky + BMS + nabijecka) a chystate se ho zapojit do zasuvky. Pokud vim, tak vsechny elektromobily lze nabijet z 16A zasuvky a nektere maji navic i rychlonabijeni z trifazove zasuvky. A nechate-li si stavet nabijecku na miru, neni se o cem bavit.

Po desate* vecer uz asi nebudete prat ani myt nadobi. Maximalne vam pobezi nejaka svetla, notebook a lednicka. Rekneme, ze v osm rano pojedete do prace. Odpojite auto a vyrazite. Kolik energie do nej za 10 hodin nateklo? 3680 W * 10 h = 36800 Wh. To je skoro 37 kWh. Na to asi ujedete neco mezi 140 a 170 km a tahle energie se vam do baterek za 200 tisic korun ani nevejde (nevejde se tam ani pulka). A pokud to mate do prace 70km, tak asi spis chcete mit 150 kW preplnovany sestivalec a klickovat mezi policejnimi passaty, nez 20 kW komutatorovy motor a valit si to v klidku ustalenou osmdesatkou. A nebo mate Teslu a pak vas par korun navic za jistic 1x20A asi nepolozi.
*) Pokud jste nocni ptacata a bydlite ve vlastnim dome, tak si k uvedenym casum prictete jednu az sest hodin dle potreby.

Takze na nejakych 100 km dojezdu (rekneme, ze jste po praci jeli jeste nekam) nabijete auto v klidu prez noc i kdyz pobezi lednicka, dva notebooky a svetla. Pokud chcete prijet z prace, behem odpoledni svacinky namlatit do auta 30 kWh a jet dal, tak se samozrejme bez jistice 3x50A neobejdete, ale to uz je otazka volby. A pravdepodobne budete mit stejne elektromobil i spalovaci auto, protoze nabijecich stanic neni dost, tak proste jednou za mesic pouzijete spalovaci auto i na cestu po meste.

Takze se nenechte vystrasit a nejdriv si spocitejte, jak to je doopravdy.


A loucim se s pozdravem spojari vsech zemi proletujte se.