Taky bech se svezl na cervovi ...
Ampermetr
Poprve jsem si namontoval do auta ampermetr jako nouzovku, kdyz mi odesel regulator
dobijeni. Ve druhem aute uz jsem ho mel od zacatku. Oba dva sdilely jednu chybu.
V motorovem prostoru auta byla konzerva od protlaku, v ni bocnik a na ni
autokonektory, kterymi protekal cely proud baterky.
Vyssi ubytek napeti, namahane misto, napadna vec, kterou je nutne nekam pridelat. Nic moc.
Ve Wartburgu mi ampermetr hodne chybel - precijen jak jinak poznat, jestli alternator dava
dost proudu, jestli treba neodchazeji uhliky a podobne. Kdyz waran zacal odmitat
startovat, bylo jasne, ze tam ampermetr dat musim. Zkousel jsem ho merit klestakem, ale
to neni za jizdy a tyhle veci se vlivem otresu muzou za jizdy chovat jinak (nakonec to byla
futra starteru - po bitve je kazdy generalem).
Co s tim?
Je to proste:
Rucicka neukazuje - alternator nedobiji.
Rucicka za jizdy obcas ukazuje, obcas ne - alternator obcas dobiji, obcas ne (asi kontakt, nebo uhliky).
Rucicka ukazuje dost, ale, napeti je porad male - alternator je v poradku, proud neco zere.
Rucicka ukazuje, napeti je dobre, nestartuje, napeti pri startu klesa - spatna baterka, nebo starter.
Rucicka ukazuje, napeti je dobre, nestartuje, napeti pri startu neklesa - spatne draty, nebo starter.
Rucicka ukazuje jinak, nez ukazovala poslenich x let - neco je jinak, stalo by za to zjistit co.
Jak na to
Vezmete kus dost tlusteho dratu (aspon tak tlusteho, jako je puvodni) a dost dlouheho (aspon od
alternatoru k baterce), naletujte na konce ocka pod sroub a pritom do ocka nacpete jeste jeden tenky dratek.
Mozna by to slo i sroubovat, ale obavam se, ze by to dost ovlivnilo mereni. Mezi dratky zapojte mikroampermetr,
pustte proud, zmerte ho jinym pristrojem a kouknete se, co ukazuje mikroampermetr.
Ja jsem tam dal 180cm 16mm^2 dratu a merak 100 uA,
ktery ma stupnici do 100, coz u me odpovida 100A.
Doporucuju pridat jeste podsviceni meraku (LEDku s odporem, nebo zarovicku pripojenou k osvetleni budiku).
Casto jde prosvitit zadni stena meraku - v noci neni potreba moc svetla, aby byla rucicka videt.
Idealni je samozrejme mit ampermetry dva - jeden mezi generatorem a baterkou a druhy mezi baterkou a zbytkem auta.
Jeste by slo pouzit treti (mezi baterkou a vsim ostatnim - obousmerny), ale to uz zase rostou ty ubytky
napeti a baterka se hur dobiji.
Jak to funguje?
Mam merak, tenkej drat, tlustej drat, tenkej drat a ono to neco ukazuje - co je to za blbost?
Tlusty drat ma nejaky odpor, takze se na nem pri pruchodu proudu ztraci trocha napeti (u me neco pod 0.1V)
a tu trochu napeti meri ten merak (fakt, ze odvede cast proudu lze pri meraku 100uA a proudu 40A zanedbat).
Ted si nekteri ze ctenaru prectou na wikipedii neco o ampermetrech a zacnou vymyslet, jak by to udelali
z neceho, co tolik nemeni odpor s teplotou, jako med (a taky se treba neda letovat a nevyrabi se z toho licny),
jak tohle dela hrozny termoelektricky clanek a podobne.
Odpor to samozrejme meni s teplotou - v lete a pri zahratem motoru to bude ukazovat vetsi proud, nez
v zime pri vystydlem motoru. Ale presny proud stejne nikoho nezajima. Mnohem zajimavejsi je, ze se rucicka
pohne, kdyz slapnu na brzdy a timpadem vim, ze mi porad funguje alespon jedno brzdove svetlo.
Termoelektricky clanek by to teoreticky delat nemelo - resp jsou tam dva clanky v serii - jeden v jednom
oku a druhy v druhem (prechod med - pajka - med), ale oba prechody (v tom samem oku) jsou na stejne teplote.
Vypozoroval jsem tepelny drift o (ukazovane) cca 1A. S tim se da zit. Presnejsi mereni bez pridavani
ubytku jde udelat jen magneticky a to je mnohem slozitejsi (vyrabi se na to svaby a ty jsou zase mnohem
drazsi a nejdou koupit v CR).
Uzijte si ampermetr a zkuste pri jizde taky obcas koukat na cestu, ampermetr neutece :-).