Pokud nevite, o co tu jde, bude pro vas nasledujici text obtiznejsi.

Mereni a diagnostika senzoru klikovky Hyundai Lantra 1.6 16V



Princip funkce



Senzor klikovky je civka, ve ktere je magnet. Nic vic. Tesne okolo magnetu se toci nejaka ozubena vec (mozna sdili spolecne zuby se starterem,mozna ne - nerozebiral jsem). Kdyz je u magnetu (magneticky vodivy) zub, je magneticky tok vetsi, kdyz mezera, tok je mensi. Timpadem dochazi ke zmenam toku a ty dokaze zaregistrovat civka. Vysledek (sledovany na osciloskopu) vypada priblizne, jako sinusovka s tim jednou za cas je jeden prechod vyrazne pomalejsi (pravdepodobne chybi zub). Za pomoci tohoto prechodu se RJ synchronizuje, aby vedela, kde na klikovce je.

Jednoduche testy funkce jsou:
- odpojit od RJ a pripojit na osciloskop, zkusit zastartovat a budou tam sinusovky.
- odpojit od RJ a pripojit na multimetr na stridavem rozsahu, zkusit zastartovat a bude tam nejake napeti radi stovek milivoltu az voltu.
- vymontovat z auta, pripojit na osciloskop, nebo stridavy merak a jezdit rychle okolo magnetu necim zeleznym - melo by se neco naindukovat.


Vymontovani senzoru



Existuji 3 bezne velikosti gola sady. Zacal jsem malou. Orisek 10 se na sroub nasadit dal, ale rukou to povolit neslo. Kus trubky se tam nevesel. Zkusil jsem velkou. jeji orisek velikosti 10 se tam prozmenu nevesel - sroub je prilis blizko senzoru. Nakonec jsem vyhrabal stredni golu a za pomoci nekolika prechodek a nastavcu ze vsech tri gol sestavil neco, co bylo dost dlouhe a melo dost velkou paku a zaroven byl na konci maly orisek. Ihned po teto zkusenosti jsem si poridil redukce z velke goly na stredni a z velke na malou (stoji to par desetikorun).

Slozitejsi diagnostika



Senzor vsemy testy prosel a auto presto nejelo. Pojak jsem podezreni na spatne kabely, nebo neco v RJ. Nasel jsem RJ (je nekde u nohou ridice - docela blbe pristupna), sundal z ni konektor a meril. Draty byly v poradku. Smontoval jsem to zpet a zkusil (jeste pred tim, nez zacnu rozebirat RJ - coz se mi fakt nechtelo) zmerit odpor zkrz ty draty. Cca 20 kilo. To asi muze byt vstupni odpor nejakeho diferencialniho zesilovace, ktery nechce cist vsechno ruseni.

Uz jsem nevedel jak dal, tak me napadlo zmerit to spojene. To se sice lehce rekne (na Wartburgu staci jenom cvaknout krokodyly), ale hur provede. Nacpal jsem do konektoru draty, vyvedl je ven a pripojil osciloskop. Proc se to nesynchronizuje? Auto. Hmmm ... ten signal je nejak zaruseny. A nejak maly (asi 100 az 1000 krat mensi, nez bez pripojene jednotky - jde to odhalit i stridavym multimetrem). A pak mi to doslo. Civka v tom senzoru je nejaka prerusena, ale multimetr i osciloskop maji vstupni odpor radu 10^8 ohmu, takze zbytkovy odpor (vznikly pravdepodobne ze stop kovu v plastu v miste preruseni dratu) bohate stacil na to, aby hodnoty vypadaly, jako spravne. Nicmene po zatizeni 20k jednotkou signal poklesl nekam k nemeritelnu.

Stacilo koupit novy senzor, vymenit a auto jelo.

Pro zmateni nepritele

- Auto behem testu jednu nahodou chytlo. Vydrzelo bezet nekolik desitek minut a merene hodnoty byly stejne, jako naprazdno (falesne potvrzeni, ze senzor je v poradku a chyba je nekde jinde).
- Vyblikani hlasilo "zadna chyba" - az pote jsme se na netu dozvedeli, ze tuhle vec pri vyblikavani RJ ignoruje (fakt super).