S timhle trickem kazdy pozna, ze mam Trabiho rad :-)

Srovnani nakladu na provoz: Trabant, Wartburg 353 a 1.3, Hyundai Lantra



Proc zrovna tato vozidla?

Protoze jsem je delsi, ci kratsi dobu provozoval, pripadne stale provozuji, takze o nich mam informace.

Popis vozidel

Trabant 601 Combi



Male zive auticko do mesta. Ma vzduchem chlazeny karburatorovy dvoutaktni motor o obsahu 595 ccm a vykonu 19.2kW. Na jeho velikost se do nej vejde dost neuveritelne mnozstvi veci.

Wartburg 353 Tourist



Velmi zivy stroj s karburatorovym vodou chlazenym dvoutaktnim trivalcem o obsahu 992ccm a vykonu 37kW.

Wartburg 1.3 Tourist



Nezivy (mrtvy?) stroj s karburatorovym vodou chlazenym ctyrtaktnim ctyrvalcem o obsahu 1272ccm a vykonu 44 (43 podle zdroje) kW.
subjektivne slabsi, nez verze 353.

Hyundai Lantra 1.6



Zivy vuz o vnejsich rozmerech Wartburga (+-2cm) se vstrikovanym vodou chlazenym sestnactiventilovym ctyrvalcem o obsahu 1600 ccm a vykonu 84 kW.

Spotreba



Nelze jednoznacne vybrat viteze. Trabant si pri 65km/h podle prirucky vezme 6.5l/100 (Praha - Pardubice a zpet, 2 lidi v aute, 6.01l/100), ale pri 90km/h neco okolo 9l/100. Po meste chce cca 8l/100. Wartburg 353 by si podle prirucky mel pri 80-90 km/h vzit asi 7l/100 (Praha - Trancin, 2 lidi v aute 6.36l/100), coz je rozhodne lepsi, nez spotreba Trabantu pri 90km/h, ale pod tuto spotrebu uz se dostat neda. Po meste chce cca 9-10l/100 podle teploty, stylu jizdy a dalsich okolnosti.

Warburg 1.3 je ovsem neprijmenym prekvapenim (nebo spis W353 nastavil latku vysoko) - na dlouhe trase chce 7.1-7.5 l/100 (cca 90km/h) a po meste 9-10l/100. Vyhodou je, ze tyto hodnoty jsou namereny pri rovozu na LPG. Lantra ma velmi zhuba podobnou spotrebu (nemam dost mereni), mozna o neco vyssi, ale mimo mesto je mereno rychlostech spise okolo 120-130 km/h, kde ma W353 spotrebu okolo 10l/100 a W1.3 jsem ani nemeril (o Trabantu nemluve).

Kdo vyhral? Pokud chdete jezdit nad 110km/h, tak Lantra, okolo 90km/h Wartburgy a pod 70km/h Trabant.

Zadny z vozu nebyl nijak upravovan, co se tyka zapalovani, motoru, kol a dalsich spotrebe relevantnich casti.

Pozadovana kvalita paliva



Trabant a W353 spasou cokoliv, jen v tom musi byt olej (jestli je praso-smes bezneho levneho oleje s E85 bezpecna, nebo neni, to netusim). Jednou jsem zazil benzin, na ktery nechtel moc jet ani Trabant (skytal, ale jel a k poskozeni nedoslo), ale to uz je extrem. S W1.3 jsem na benzin najezdil par set kilometru (domu, do servisu, na vyvareni, na technickou, na prestavbu na LPG), takze se k benzinu vyjadrovat nebudu. Zda se, ze na nejlevnejsi LPG ma o neco vyssi spotrebu (mereni probiha). S Lantrou na benzin nikdy problem nebyl (asi neznam ty spravne benzinky v arealu byvaleho JZD, nebo protoze ma oktanovy pozadavek 91 a vetsinou dostavala stejne drahy N95), nicmene na LPG uz je to horsi. Po pul roce jezdeni na LPG od nejlevnejsiho prodejce zacala cukat, ztracet vykon a nakonec to vyslo na par tisic za vycisteni vstriku a vymenu filtru.

Kdo vyhral? Trabant a oba Wartburgy. LPG vstriky Lantry jsou citlive zarizeni.

Diagnostika



Na Trabantu jsem vetsinu problemu odhalil sam s multimetrem, nahradni civkou a kusem dratu. Na Wartburgach taky (jednou to vyzadovalo i tlakomer a cestu ke srovnavacimu vozu). S Lantrou je problem. Montazni prirucku nikdo z ruky neda, nevyblikalo nam to nikdy nic jineho, nez "zadna chyba", informace clovek hleda po forech na internetu a bez osciloskopu je tezko rict co se vlastne kde deje.

Servis



Trabant prakticky servis nepoznal, Wartburgy uz ano. Vymena okna ve dverich je na dve hodiny plus 200 za sklo, nebo za 250 i se sklem. Vymena motoru vyjde na cca 1500 u dvoutakta, 2000 u ctyrtakta (oboje bez zapocitane ceny motoru). Vymena prevodovky podobne. Vymena rozvodu pod 2500 i s materialem (ctyrtakt). Lantra je ovsem jiny narez. Rozvody 10000 s materialem, vymena skla v zadnich bocnich dverich asi 3000 (se sklem), vymena prevodovky 2000 (ale od dodavatele prevodovky).

Spotrebni material



Spojka na vychodonemecke vozy 200 nova, na Lantru 500 z vrakace. Zapalovaci kabely na dvoutakty cca 100kc (nakrajet z metraze), ctyrtakt asi 300kc, Lantra asi 1200 a jsou to ty nejlevnejsi a pry nic moc. Disky kol Wartburg 50kc/kus, Trabant asi podobne, Lantra 300-500kc/kus (plechove). 4 obuta kola s disky Wartburg cca 1400-1800, Lantra 2500 a vic.

Prestavba na LPG



Doutakty nejdou (resp. zda se, ze neni vyreseno mazani natolik dobre, aby motory neodchazely po cca 20000 km). W1.3 30000, Lantra 33000. Nutno upozornit, za zapsani LPG do technicaku Lantry vyslo na 10kc, zatimco u Wartburga na cca 6000 (vcetne prestavbove technicke). Tyto castky jsou v cenach zapocitany.

Spolehlivost



Nejlepsi W353, zbyle vozy zhruba podobna. Trabant nebyl prilis servisovan z duvodu nedostatku financi, W1.3 byl koupen jako naprosty vrak, takze je tezke byt objektivni.

Zaver



Do mesta Trabanta, nebo W1.3 na LPG. Na delsi trasy W1.3, bojite-li se plynu, tak W353. Stoji-li vam jezdeni na dalnici v levem pruhu za ty penize, za vybirani si mista, kde natankovat a nevozite-li zadny rozmernejsi naklad, pak Lantru. (V rozhodovani nebyly samozrejme zvazeny zadne vozy, s nimiz nemam dlouhodobejsi zkusenost).